Interessi di ricerca:
I miei interessi di studio riguardano lo sviluppo e la promozione della partecipazione e del coinvolgimento attivo degli studenti universitari nel proprio percorso di studi. La declinazione che abbiamo dato alla nostra ricerca prevede l'approfondimento del malessere in relazione agli atteggiamenti di scarsa motivazione e partecipazione alle attività accademiche.

Abstract progetto di dottorato: Considerato il disagio dilagante che si insinua nelle vite dei giovani, unito agli atteggiamenti di scarso interesse e coinvolgimento nelle attività didattiche che interrogano sempre di più docenti e opinione pubblica; ci proponiamo di comprendere le motivazioni che spingono gli studenti ad adottare questi atteggiamenti di disinteresse per la vita scolastica. Accanto a questo nasce un secondo obiettivo di ricerca che riguarda l'indagine del sentire degli studneti rispetto a tale scenario proposto dalla comunità adulta rispetto alla loro situazione, contribuendo allo stesso tempo alla promozione di atteggiamenti di autoconsapevolezza circa le possibili ricadute che le pratiche di disaffezione possono avere sul loro futuro e sulla costruzione della propria identità professionale. Il disegno di ricerca prevede l'uso di una metodologia di tipo quali-quantitativo, coerente con l'approccio teorico di riferimento: la pedagogia critico-emancipativa. Una prima fase di raccolta dati prevede l'uso di strumenti quantitativi (somministrazione questionari validati e non) agli studenti universitari dei corsi di laurea in Scienze dell'educazione e della formazione. A seguire, una raccolta dati di tipo qualitativo, prevede l'allestimento di Tavoli di dialogo con gli studenti (partecipazione su base volontaria) e la costruzione di spazi di interviste con docenti universitari al fine di leggere e delineare con maggiore chiarezza la situazione attuale e le possibili, future, direzioni.

3 parole chiave identificative del progetto di dottorato: disaffection; critical pedagogy, university/community dialogue.

Supervisore: Natascia Bobbo

Co-supervisore: Debora Aquario

Partecipazioni a convegni/seminari nazionali e internazionali:

24-27 settembre 2025 partecipazione alla "11th ESREA Triennal Conference" presso la Faculty of Arts Charles University- Praga, con proposta di un paper dal titolo "Public Sphere and collective writing: challenging pedagogical tools for promoting University students' conscientization". 

19-21 giugno 2025 partecipazione al Convegno Nazionale della Società Italiana di Pedagogia "La qualità come responsabilità sociale" presso l'Università di Parma, con presentazione di contributo dal titolo "Soft skills nella formazione universitaria: un percorso per lo sviluppo dell'identità professionale degli educatori professionali".

3-4 giugno 2025 partecipazione al workshop "Mediatori e Moderatori nella ricerca psico-socio-pedagogica" organizzato da SIRD in occasione del XIX Seminario dottorandi.

23 aprile 2025 organizzazione della giornata formativa del dottorato a Monteortone come parte dello "steering committee".

12-16 Novembre 2024 partecipazione alla Barcelona Conference on Education con presentazione paper dal titolo “Breaking neoliberal rules: meeting the other”. 

9-10 Settembre 2024 Partecipazione a "Higher Education Summit: Co-creating change for sustainability" presso l’Università di Padova con presentazione di un contributo dal titolo “School: ‘spy plant’ like the rose for the rows of vines. The necessity of Education for sustainability".

18-21 Giugno 2024- Partecipazione a International Conference on Higher Education Advances (HEAd’24) presso l’Università Politecnica di Valencia as deputy speaker

16-17 Maggio 2024- Partecipazione alla Conferenza "Philosophy and Politics of Care" presso l’Università degli studi di Verona, con intervento dal titolo “The care movement of Rifle-action: Everything takes a flower”

PUBBLICAZIONI

Papers:

- Bobbo, N., Elardo, G., Bottaro, C. (2025). Da competente a competitivo, da competitivo a disincantato: analisi critica dell’involuzione di un concetto che sembra aver esaurito ogni sua potenzialità pedagogica per la generazione Z. Pedagogia e Vita, 83(1): 45-56.

- Elardo, G. (2025). “Per fare l’albero ci vuole il seme”. La scrittura collettiva come pratica pedagogica per stimolare il dialogo e l’ascolto. Studium Educationis, XXVI(1): 161-169. DOI: 10.7346/SE-012025-17.

Conference papers:

- Elardo G., & Bobbo N. (2025). Breaking Neoliberal Rules: Meeting the Other. The Barcelona Conference on Education 2024: Official Conference Proceedings (pp. 327-335). https://doi.org/10.22492/issn.2435-9467.2024.31

- Bobbo, N., Elardo, G., Bottaro, C. (2025). Public Sphere and collective writing: challenging pedagogical tool for promoting University students' conscientization. ESREA Triennial Conference, 24-27th September 2025, Prague (soon).

- Elardo, G. & Bottaro, C. (2025). Soft skills nella formazione universitaria: un percorso per lo sviluppo dell’identità professionale degli educatori professionali. Convegno SIPED Parma 2025 (soon).

Published Abstracts:

- Elardo, G. (2024). The care movement of Rifle-action: Everything takes a flower. Philosophy and Politics of Care Conference, Università degli studi di Verona. https://www.melete.eu/wpcontent/uploads/2024/06/ABSTRACT-BOOK-%E2%80%93-ONLINE-VERSION.pdf

- Elardo, G. (2024). School: ‘spy plant’ like the rose for the rows of vines. The necessity of Education for sustainability. Higher Education Summit: Co-creating change for sustainability presso l’Università degli studi di Padova. https://www.pensamultimedia.it/libro/9791255682325

Accepted Abstract:

- Elardo, G. e Bobbo, N. (2025). “Generative Photo Feeds”: a pedagogical tool to promote dialogue around emotions with students" (Code #C02030). International Congress: Education and Knowledge (ICON-edu 2025). Accepted in data: 13.03.2025.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Brief personal and professional presentation and research interests: My study interests concern the development and promotion of the participation and active involvement of university students in their studies. The declination we have given to our research involves the deepening of malaise in relation to attitudes of low motivation and participation in academic activities.

Abstract PhD project: Given the rampant discomfort that creeps into the lives of young people, combined with attitudes of little interest and involvement in teaching activities that increasingly question teachers and public opinion, we aim to understand the motivations that push students to adopt these attitudes of disinterest in school life. Alongside this, a second research objective is born, which concerns the investigation of the feelings of students with respect to this scenario proposed by the adult community with respect to their situation, contributing at the same time to the promotion of attitudes of self-awareness regarding the possible repercussions that disaffection practices can have on their future and on the construction of their professional identity. The research design involves the use of a qualitative-quantitative methodology, consistent with the theoretical approach of reference: critical-emancipative pedagogy. A first phase of data collection involves the use of quantitative tools (administration of validated and non-validated questionnaires) to university students in degree courses in Education and Training Sciences. Subsequently, qualitative data collection involves setting up dialogue tables with students (voluntarily) and constructing interview spaces with university professors to read and outline the current situation with greater clarity, and, where possible, future directions.

3 key words identifying the PhD project: disaffection, critical pedagogy, community/university dialogue.

Supervisor: Prof. Natascia Bobbo

Co-supervisor: Prof. Debora Aquario

Participation as a speaker or co-speaker at national and international conferences/seminars extra training offered:

24-27 September 2025- I attended the "11th ESREA Triennal Conference" at the Faculty of Arts Charles University in Praga, with a paper proposal titled "Public Sphere and collective writing: challenging pedagogical tools for promoting University students' conscientization".

19-21 June 2025- I attended the National Conference organized by SIPED with theme "La qualità come responsabilità sociale" at the l'University of Parma, with a presentation of a contribution titled "Soft skills nella formazione universitaria: un percorso per lo sviluppo dell'identità professionale degli educatori professionali".

3-4 June 2025- I attended the workshop "Mediatori e Moderatori nella ricerca psico-socio-pedagogica" promoted by SIRD during the XIX Doctoral seminar.

April 23, 2025- Organization of the doctoral training day in Monteortone as part of the steering committee.

12-16 November 2024- I attende the "Barcelona Conference on Education" with a paper presentation titled “Breaking neoliberal rules: meeting the other”. 

9-10 September 2024- I attended the "Higher Education Summit: Co-creating change for sustainability" at the University of Padua, with a contribution titled “School: ‘spy plant’ like the rose for the rows of vines. The necessity of Education for sustainability".

18-21 June 2024- I attended the "International Conference on Higher Education Advances" (HEAd’24) at the Polytechnic University of Valencia as deputy speaker.

16-17 May 2024- I attended the international Conference "Philosophy and Politics of Care" at the University of Verona with a contribution titled “The care movement of Rifle-action: Everything takes a flower”.

PUBLICATIONS

Papers:

- Bobbo, N., Elardo, G., Bottaro, C. (2025). Da competente a competitivo, da competitivo a disincantato: analisi critica dell’involuzione di un concetto che sembra aver esaurito ogni sua potenzialità pedagogica per la generazione Z. Pedagogia e Vita, 83(1): 45-56.

- Elardo, G. (2025). “Per fare l’albero ci vuole il seme”. La scrittura collettiva come pratica pedagogica per stimolare il dialogo e l’ascolto. Studium Educationis, XXVI(1): 161-169. DOI: 10.7346/SE-012025-17.

Conference papers:

- Elardo G., & Bobbo N. (2025). Breaking Neoliberal Rules: Meeting the Other. The Barcelona Conference on Education 2024: Official Conference Proceedings (pp. 327-335). https://doi.org/10.22492/issn.2435-9467.2024.31

- Bobbo, N., Elardo, G., Bottaro, C. (2025). Public Sphere and collective writing: challenging pedagogical tool for promoting University students' conscientization. ESREA Triennial Conference, 24-27th September 2025, Prague (soon).

- Elardo, G. & Bottaro, C. (2025). Soft skills nella formazione universitaria: un percorso per lo sviluppo dell’identità professionale degli educatori professionali. Convegno SIPED Parma 2025 (soon).

Published Abstracts:

- Elardo, G. (2024). The care movement of Rifle-action: Everything takes a flower. Philosophy and Politics of Care Conference, Università degli studi di Verona. https://www.melete.eu/wpcontent/uploads/2024/06/ABSTRACT-BOOK-%E2%80%93-ONLINE-VERSION.pdf

- Elardo, G. (2024). School: ‘spy plant’ like the rose for the rows of vines. The necessity of Education for sustainability. Higher Education Summit: Co-creating change for sustainability presso l’Università degli studi di Padova. https://www.pensamultimedia.it/libro/9791255682325

Accepted Abstract:

- Elardo, G. e Bobbo, N. (2025). “Generative Photo Feeds”: a pedagogical tool to promote dialogue around emotions with students" (Code #C02030). International Congress: Education and Knowledge (ICON-edu 2025). Accepted in data: 13.03.2025.

Last modified: Thursday, 20 November 2025, 2:25 PM