Curriculum assegnato: Research on Inclusion, Sustainability, Well-Being in Education

Breve presentazione personale e professionale e interessi di ricerca: 


Laurea triennale in Filosofia (Università degli Studi di Padova)

Laurea magistrale in Filosofia con formazione in ambito estetico-analitico (Università di Torino)

Facilitatrice in Philosophy for Children (Università degli Studi di Padova) 

Borsa finanziata da fondi PNRR in collaborazione con la Federazione Nazionale Il Jazz Italiano col proposito di esplorare la metafora di “Education as Jazz” come concetto capace di trasformare il tradizionale approccio al curriculum didattico.

Abstract progetto di dottorato:

In un presente caratterizzato da incertezze e trasformazioni (Unione Europea, 2008), l’educazione non può limitarsi a un modello trasmissivo e statico ispirato a un'educazione depositaria (Freire, 1970) che riduce il processo educativo a un semplice scambio di domande prevedibili e risposte preconfezionate. Solo allontanandosi da modelli tradizionalisti e gerarchici si possono creare opportunità di collaborazione tra insegnanti e studenti, mirando alla crescita intellettuale e spirituale degli studenti e gettando le basi per un apprendimento profondo e partecipativo (hooks, 1994). La ricerca, finanziata dai fondi PNRR, è nata dalla collaborazione tra l'Università di Padova e la Federazione Nazionale Il Jazz Italiano (IJI) e si inserisce nel dibattito pedagogico per rivisitare la teorizzazione della pedagojazz (Santi, 2010; Santi & Zorzi, 2016) alla luce dell’approccio sociale degli Studi Critici sull’Improvvisazione (Fischlin et al., 2013; Lewis & Piekut, 2016; Heble & Laver, 2016) e dalle esperienze concrete di jazzisti. Il lavoro intende rispondere alle seguenti domande di ricerca: quali sono gli elementi distintivi di un approccio jazz in pedagogia e come questo può contribuire alla costruzione di un curriculum framework? L'obiettivo principale è evidenziare il potenziale trasformativo del jazz per la creazione di un framework curriculum inclusivo, polifonico ed esplorativo, inteso come un punto di vista pedagogico per attuare un mutamento paradigmatico (Baldacci, 2006). Questo approccio consente di passare dall'implementazione del curriculum alla sua improvvisazione, superando la concezione di insegnanti come semplici esecutori, e adottando una visione più attenta alle esigenze e agli imprevisti (Aoki et al., 2004; Pinar, 2019). Un framework curricolare jazz si propone, quindi, di destrutturare la concezione tradizionale, rispettando le direttive ministeriali sugli obiettivi di apprendimento (DM 254_2012) e l’adattamento delle metodologie alle specificità degli studenti e delle classi. Adottando un approccio qualitativo (Denzin & Lincoln, 2005; Bogdan & Biklen, 2007) e un framework socio-costruttivista (Lincoln & Guba, 1985), la ricerca utilizza la Grounded Theory (Strauss & Corbin, 1998) attraverso lo strumento delle interviste semi-strutturate, coinvolgendo musicisti improvvisatori e musicisti jazz italiani e internazionali (N=38). Le implicazioni principali della ricerca sono l'ampliamento delle prospettive teoriche sulla costruzione del curriculum, utili per la formazione degli insegnanti, e lo sviluppo di metodi pratici per applicare queste teorie interdisciplinari nelle scuole trasformandole in pratiche educative efficaci.

3 parole chiave identificative del progetto di dottorato: pedagogia jazz, improvvisazione, curriculum framework

Supervisore: Prof.ssa Marina Santi

Co-supervisore: Dott.ssa Eleonora Zorzi

Partecipazioni in qualità di relatore o co-relatore a convegni/seminari nazionali e internazionali extra offerta formativa:

JURE CONFERENCE 2024 (Earli) for Research on Learning and Instruction in Sevilla, Spain. "Education and the Need for Dynamic Solutions: Shaping the Future of the Field". Titolo della presentazione: "Jazz'n School. Exploring a Teaching and Learning Posture through Practices, Policies, and Cultures"

XVIII SEMINARIO SIRD 2024 "La ricerca nelle scuole di Dottorato in Italia. Dottorandi, Dottori e Docenti a confronto" - Roma. Titolo della presentazione: "Jazz'n School. Progettare un curriculum attraverso pratiche, politiche e culture"

WORLD CONGRESS OF PHILOSOPHY 2024 “Philosophy across the boundaries” in Rome, Italy. Titoli delle presentazioni:

-“Re-Claiming Childhood: Embracing an Alternative Time Dimension through Philosophy for Children” (Student Session)

-“Stand-up Comedy, Improvisation, and Political Discourse: how jokes can bring about social change” (Round Table, Philosophy of Music and the Performing Arts – Improvisation in music and the performing arts)

ECER 2024 (Eera) “Education in an Age of Uncertainty: memory and hope for the future” in Nicosia, Cyprus. Titolo della presentazione: “Jazz'n School. Exploring a Teaching and Learning Posture through Practices, Policies, and Cultures”


Pubblicazioni:

Boz, S., Gaivota Contage, D., (2024). C'è sempre qualcosa che sfugge. Governamentalità, produzione di sapere e improvvisazione nel contesto di ChatGPT. Nuova Secondaria, n. 8, anno XLI, pp. 386-397.

Assigned Curriculum: Research on Inclusion, Sustainability, Well-Being in Education

Brief personal and professional presentation and research interests:

Master's degree in Philosophy with a background in aesthetics-analytics (University of Padua)          

Teacher in Philosophy for Children (University of Padua) 

Scholarship supported by NRRP funds in collaboration with Federazione Nazionale Il Jazz Italiano (National Association of Italian Jazz) with the aim of exploring the metaphor of "Education as Jazz" as a concept capable of transforming the traditional approach to the teaching curriculum.

Abstract PhD project:

In a present marked by uncertainties and transformations (European Union, 2008), education cannot be limited to a transmissive and static model inspired by a depository education (Freire, 1970) that reduces the educational process to a simple exchange of predictable questions and pre-packaged answers. It is only by moving away from traditionalist and hierarchical models that it is possible to create opportunities for collaboration between teachers and students, aiming at students' intellectual and spiritual growth and laying the foundation for deep and participatory learning (hooks, 1994). This research, funded by NRRP funds, originated from the collaboration between the University of Padua and the Federazione Nazionale Il Jazz Italiano (IJI) and enters the pedagogical debate as a way to revisit the pedagojazz theorization (Santi, 2010; Santi & Zorzi, 2016) in light of the Critical Studies in Improvisation's social approach (Fischlin et al., 2013; Lewis & Piekut, 2016; Heble & Laver, 2016) and from concrete experiences of jazz musicians. The work aims to answer the following research questions: which are the distinctive elements of a jazz approach in pedagogy? How can this contribute to the creation of a curriculum framework? The main objective is to highlight the transformative potential of jazz for the creation of an inclusive, polyphonic, and exploratory curriculum framework, understood as a pedagogical perspective for enacting a paradigm shift (Baldacci, 2006). This approach makes it possible to move from curriculum implementation to curriculum improvisation, overcoming the conception of teachers as mere executors, and adopting a more needs-based and contingency-oriented view (Aoki et al., 2004; Pinar, 2019). A jazz curricular framework, therefore, aims to deconstruct the traditional conception, respecting ministerial guidelines on learning objectives (DM 254_2012) and the adaptation of methodologies to the specificities of students and classrooms. Adopting a qualitative approach (Denzin & Lincoln, 2005; Bogdan & Biklen, 2007) and a social-constructivist framework (Lincoln & Guba, 1985), the research employs Grounded Theory (Strauss & Corbin, 1998) and the instrument of semi-structured interviews, involving Italian and international improvisational and jazz musicians (N=38). The main implications of the research are the broadening of theoretical perspectives on curriculum construction, which are of benefit to teacher training, and the development of practical methods to apply these interdisciplinary theories in schools by transforming them into effective educational practices.

3 key words identifying the PhD project:
jazz pedagogy, improvisation, curriculum framework

Supervisor: Professor Marina Santi

Co-supervisor: PhD Eleonora Zorzi

Participation as a speaker or co-speaker at national and international conferences/seminars extra training offered:

JURE CONFERENCE 2024 (Earli) for Research on Learning and Instruction in Sevilla, Spain. "Education and the Need for Dynamic Solutions: Shaping the Future of the Field". Presentation's title: "Jazz'n School. Exploring a Teaching and Learning Posture through Practices, Policies, and Cultures"

XVIII SEMINARIO SIRD 2024 "La ricerca nelle scuole di Dottorato in Italia. Dottorandi, Dottori e Docenti a confronto" - Rome. Presentation's title: "Jazz'n School. Progettare un curriculum attraverso pratiche, politiche e culture"

WORLD CONGRESS OF PHILOSOPHY 2024 “Philosophy across the boundaries” in Rome, Italy. Presentations' titles:

-“Re-Claiming Childhood: Embracing an Alternative Time Dimension through Philosophy for Children” (Student Session)

-“Stand-up Comedy, Improvisation, and Political Discourse: how jokes can bring about social change” (Round Table, Philosophy of Music and the Performing Arts – Improvisation in music and the performing arts)

ECER 2024 (Eera) “Education in an Age of Uncertainty: memory and hope for the future” in Nicosia, Cyprus. Presentation's title: “Jazz'n School. Exploring a Teaching and Learning Posture through Practices, Policies, and Cultures”

Publications:

Boz, S., Gaivota Contage, D., (2024). C'è sempre qualcosa che sfugge. Governamentalità, produzione di sapere e improvvisazione nel contesto di ChatGPT. Nuova Secondaria, n. 8, anno XLI, pp. 386-397.

Ultime modifiche: mercoledì, 18 dicembre 2024, 11:51