Sami Ul Haq
English version below
Curriculum assegnato: Research on inclusion, Wellbeing and sustainability in Education
Breve presentazione personale e professionale e interessi di ricerca:
Sono io, Sami Ul Haq, uno studente di dottorato, proveniente dalla vibrante terra del Pakistan. Sono uno che impara per tutta la vita, guidato da un impegno inflessibile per la crescita, anche nei giorni in cui la stanchezza pesa come un macigno. Ogni passo che faccio è guidato dalla passione per la conoscenza e dalla convinzione che la perseveranza possa trasformare le sfide in opportunità di miglioramento personale.
Il mio percorso accademico è iniziato nel 2015, quando ho conseguito una laurea (quadriennale) in letteratura inglese e linguistica presso l'Università di Malakand. Poco dopo, ho intrapreso la mia carriera professionale come docente ospite di inglese presso il Government Post Graduate Jahanzeb College, Swat, dove ho scoperto la mia passione per l'insegnamento e la guida di giovani menti.
Nel 2019 ho ampliato il mio repertorio accademico completando un Master of Education (M.Ed.), seguito da un Master of Philosophy (M.Phil.) in Educational Administration nel 2023, sempre presso l'Università di Malakand. Questi traguardi non solo hanno arricchito le mie competenze, ma hanno anche approfondito la mia comprensione delle dinamiche dell'educazione e della leadership. Nel corso degli anni, ho avuto il privilegio di insegnare una vasta gamma di corsi, tra cui Lettura e scrittura accademica avanzata, Scrittura tecnica e commerciale, Abilità comunicative, Metodologia della ricerca e Studi sui romanzi del XVIII e XIX secolo, per citarne alcuni.
Al di là del mondo accademico, la scrittura è la mia passione. Ho scritto rubriche su temi sociali ed educativi per giornali nazionali in lingua urdu in Pakistan e i miei racconti sono stati pubblicati in varie riviste letterarie. La mia passione per il servizio si estende alla mia comunità, dove ho lavorato instancabilmente per sostenere le persone svantaggiate. Dall'organizzazione di lezioni gratuite alla distribuzione di macchine da cucire e generi alimentari, ho cercato di sollevare i bisognosi. Il mio sogno è quello di creare un'istituzione educativa di livello mondiale a Swat, in Pakistan, dedicata a fornire un'istruzione di qualità ai poveri, agli orfani e agli studenti meritevoli.
I miei interessi di ricerca si collocano all'intersezione tra istruzione e tecnologia. Sono particolarmente attratta dall'amministrazione dell'istruzione e dalle implicazioni della dipendenza da tecnologia e smartphone. Attraverso la mia ricerca, mi propongo di contribuire al discorso globale su questi temi critici e di aprire la strada a soluzioni trasformative nell'istruzione e nella società.
Abstract progetto di dottorato:
Gli smartphone sono diventati una parte fondamentale della vita umana contemporanea, con un numero enorme di utenti in tutto il mondo che aumenta di giorno in giorno. Il 21° secolo è stato caratterizzato da una rapida crescita e sviluppo della tecnologia dei telefoni cellulari. Oggi lo smartphone è diventato una componente essenziale della società moderna come forma principale di comunicazione e di interazione umana (De Wolf et. al., 2018; Ibrahim et. al., 2018). Nulla è buono o cattivo, ma il suo utilizzo lo rende tale. Gli smartphone hanno sostituito i personal computer grazie alle funzionalità che offrono oltre alla comunicazione telefonica, come l'accesso ai social media, giochi, film, canzoni e una varietà di applicazioni. Inoltre, perché i telefoni cellulari sono facilmente accessibili e le persone possono usarli senza sforzo (Zencirci, et. al., 2018). Uno smartphone ha un accesso facile e continuo a Internet, alle sue varie applicazioni e a ogni contenuto attraente e problematico di Internet. Gli smartphone offrono vari aspetti di intrattenimento come l'interazione in varie piattaforme di social media, l'accesso alla ricerca e alla scoperta di informazioni, strumenti di gestione del tempo (Kuss, Kanjo, Billieux., 2018). Oltre a migliorare la produttività (ad esempio, sincronizzando calendari, e-mail, avvisi e sveglie, e offrendo un accesso istantaneo ai social media e ai siti di intrattenimento come Facebook, Instagram e Twitter), gli smartphone danno anche agli utenti un accesso istantaneo a una pletora di fonti di informazione a portata di mano (Elhai, et. al., 2017).
L'uso eccessivo dello smartphone e la dipendenza da Internet condividono molti aspetti con le dipendenze comportamentali, come “l'uso eccessivo al punto da interferire con la vita quotidiana degli utenti” (Panova & Carbonell, 2018). La dipendenza comprende anche le dipendenze comportamentali come le scommesse, i videogiochi e anche l'uso problematico dello smartphone. La quinta edizione del Manuale diagnostico e statistico dei disturbi mentali (DSM-5) comprende una sezione aggiuntiva per le “dipendenze comportamentali” che include il “gioco d'azzardo patologico”, una condizione legata al comportamento (American Psychiatric Association, 2013). L'uso dello smartphone è aumentato molto rispetto all'ultimo decennio, sia tra gli studenti universitari sia tra le persone di ogni età. Il dispositivo smartphone offre diverse applicazioni e funzioni coinvolgenti come giocare, guardare video, ascoltare musica, utilizzare diverse piattaforme di social media e socializzare. La crescente diffusione degli smartphone ha comportato sia vantaggi che svantaggi. Gli smartphone, ad esempio, possono aiutare gli utenti a rimanere in contatto con amici e familiari, a organizzare il proprio carico di lavoro e a essere più disponibili. Tuttavia, un uso eccessivo dello smartphone può diventare problematico e avere effetti negativi (Busch & McCarthy, 2021).
La dipendenza tecnologica aumenta di giorno in giorno e porta a trascorrere periodi di tempo persistenti sugli schermi dei cellulari, il che alla fine porta a maggiori benefici e vantaggi nell'economia dell'attenzione. Alcune di queste caratteristiche di dipendenza includono la mancanza di stop accelerata dalla funzione di scroll infinito. L'uso problematico degli smartphone sta diventando sempre più preoccupante a livello globale, soprattutto tra gli adolescenti (Ertemel & Ari 2020). Ci sono molte ricerche condotte di recente che si sono concentrate sull'uso problematico dello smartphone da parte degli studenti universitari (Talan, et. al., 2024), ma mancano studi completi che si concentrino sull'uso problematico dello smartphone da parte degli studenti universitari e sui suoi effetti sul rendimento accademico (Albursan, et. al., 2022; Bugti, Bugti, & Sarhandi, 2023), sulla salute e sul benessere generale (Meena, et. al., 2021; Khan, et. al., 2024) e su fattori psicologici (Elamin, et. al., 2024) e cognitivi (Mendez, et. al., 2024; Elamin, et. al., 2024) attraverso la lente della prospettiva comparativa tra Italia e Pakistan.
3 parole chiave identificative del progetto di dottorato:Uso problematico dello smartphone, rendimento scolastico, salute e benessere
Supervisore: Prof. Corrado Petrucco
Co-supervisore:
Partecipazioni in qualità di relatore o co-relatore a convegni/seminari nazionali e internazionali extra offerta formativa:
Pubblicazioni:
1- Khan, I. A., Ul Haq, S., & Khan, F. (2023). Perceptions of College Principals and Faculty Members Regarding Administrative Problems and Job Performance. sjesr, 6(2), 85-92.
2- Ul Haq, S., Khan, I. A., & Khan, F. (2021). Comparative Analysis of Administrative Problems and Job Performance: From Government College Principals and Faculty Members’ Perspective.
3- Ul Haq, S. (2019). An analysis of English language reading skills of students: A case study of Faculty of Biological Sciences of University of Malakand, Khyber Pukhtunkhwa, Pakistan. Indonesian TESOL Journal, 1(2), 61–73. https://doi.org/10.24256/itj.v1i2.605
Assigned Curriculum: Research on inclusion, Wellbeing and sustainability in Education
Brief personal and professional presentation and research interests:
It’s me, Sami Ul Haq, a PhD student, hailing from the vibrant land of Pakistan. A lifelong learner at heart, I am driven by an unyielding commitment to growth—even on days when exhaustion weighs heavily. Every step I take is guided by a passion for knowledge and the belief that perseverance can transform challenges into opportunities for self-improvement.
My academic journey began in 2015 when I earned a BS (4-Year) degree in English Literature and Linguistics from the University of Malakand. Shortly thereafter, I embarked on my professional career as a visiting lecturer in English at the Government Post Graduate Jahanzeb College, Swat, where I discovered my passion for teaching and mentoring young minds.
In 2019, I expanded my academic repertoire by completing a Master of Education (M.Ed.) degree, followed by a Master of Philosophy (M.Phil.) in Educational Administration in 2023, also from the University of Malakand. These milestones not only enriched my expertise but also deepened my understanding of the dynamics of education and leadership. Over the years, I have had the privilege of teaching a diverse range of courses, including Advanced Academic Reading and Writing, Technical & Business Writing, Communication Skills, Research Methodology, and 18th & 19th Century Novel Studies, to name a few.
Beyond academia, writing is my passion. I have contributed thought-provoking columns on social and educational issues to Urdu-language national newspapers in Pakistan, and my short stories have been featured in various literary magazines. My passion for service extends to my community, where I have worked tirelessly to support underprivileged individuals. From organizing free tuition classes to distributing sewing machines and food items, I have sought to uplift those in need. My dream is to establish a world-class educational institution in Swat, Pakistan, dedicated to providing quality education for the poor, orphans, and deserving students.
My research interests lie at the intersection of education and technology. I am particularly drawn to educational administration and the implications of technology and smartphone addiction. Through my research, I aim to contribute to the global discourse on these critical issues and pave the way for transformative solutions in education and society.
Abstract PhD project:Smartphone has become a crucial part of contemporary human life with a huge number of users across the whole world and the number is increasing day by day. The 21st century has been witnessed by rapid growth and development of mobile phone technology. Today, the smartphone has become an essential component of modern society as a major form of communication and human interactions (De Wolf et. al., 2018; Ibrahim et. al., 2018). Nothing is good or bad, but its usage makes it so. Smartphones have replaced personal computers because of the features they offer beyond telephone communication, such as social media access, games, movies, songs and a variety of applications. Additionally, because cell phones are easily accessible and people can effortlessly use them (Zencirci, et. al., 2018). A smartphone has easy and continuous access to the Internet, its various applications and as well as to each and every attractive and problematic content of internet. Smartphones provide various entertainment aspects such as interaction in various social media platforms, access to information finding and discovery, tools of time management (Kuss, Kanjo, Billieux., 2018). In addition to improving productivity (e.g., by syncing calendars, emails, alerts, and alarms, as well as offering instant access to social media and entertainment sites like Facebook, Instagram, and Twitter), smartphones also give users instant access to a plethora of information sources at their fingertips (Elhai, et. al., 2017).
Excessive smartphone use and internet addiction share many aspects with behavioral addictions like “overuse to the point that it interferes with users’ daily lives” (Panova & Carbonell, 2018). Addiction also includes behavioral addictions like betting, playing video games, and even problematic smartphone use. The fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) includes an additional section for "behavioral addictions" that includes "pathological gambling," a behavior-related condition (American Psychiatric Association, 2013). Smartphone usage has been very much increased as compared to the last decade among university students as well as every age of people. The smartphone device offers various applications and engaging features such as playing games, watching videos, listening to music, using different social media flatforms and socializing. The increasing prevalence of smartphones has resulted in both advantages and disadvantages. Smartphones, for instance, can help users stay in touch with friends and family, organize their workload, and become more available. However, using a smartphone excessively can become problematic and have negative effects (Busch & McCarthy, 2021).
Technological addiction is increasing day by day that results in spending persistent periods of time on mobile screens, which eventually leads to more benefits and profit in the attention economy. Some of these addictive features include the lack of stop sign accelerated by infinite scroll feature. Problematic usage of smartphones is becoming more of a concern globally, particularly among adolescents (Ertemel & Ari 2020). There are many research studies recently conducted that focused on problematic smartphone use of university students (Talan, et. al., 2024) but there is a lack of comprehensive studies that focuses on university students’ problematic smartphone use and its effects on academic performance (Albursan, et. al., 2022; Bugti, Bugti, & Sarhandi, 2023), general health and wellbeing (Meena, et. al., 2021; Khan, et. al., 2024) as well as psychological (Elamin, et. al., 2024) and cognitive factors (Mendez, et. al., 2024; Elamin, et. al., 2024) through the lens of comparative perspective between Italy and Pakistan.
3 key words identifying the PhD project: Problematic Smartphone Use, Academic Performance, Health and Wellbeing
Supervisor: Prof. Corrado Petrucco
Co-supervisor:
Participation as a speaker or co-speaker at national and international conferences/seminars extra training offered:
PROJECTS
Beside my PhD research project, I am also working on Erasmus project named “Techwell” focusing on smartphone addiction in adolescents with my supervisor Prof. Corrado Petrucco and other researchers. The relevance of this project lies in the fact that it tackles the problematic use of smartphones and smartphone addiction among high school pupils. Given the digital transformation of the globe, especially after COVID-19, as well as the increasing number of teenagers suffering from smartphone addiction, this project aims at understanding the causes and the consequences of the smartphone addiction in different countries as well as tackling the problematic use of smartphones among pupils, and this is while considering cultural and social differences among different regions and countries since this study will be conducted in three different countries: Turkiye, Italy, and France. While our project supports the digitalization of education, which is in line with the digital education action plan (2021-2027) of the EU which promotes the digital transformation in education.
Publications:2- Khan, I. A., Ul Haq, S., & Khan, F. (2023). Perceptions of College Principals and Faculty Members Regarding Administrative Problems and Job Performance. sjesr, 6(2), 85-92.
3- Ul Haq, S., Khan, I. A., & Khan, F. (2021). Comparative Analysis of Administrative Problems and Job Performance: From Government College Principals and Faculty Members’ Perspective.
4- Ul Haq, S. (2019). An analysis of English language reading skills of students: A case study of Faculty of Biological Sciences of University of Malakand, Khyber Pukhtunkhwa, Pakistan. Indonesian TESOL Journal, 1(2), 61–73. https://doi.org/10.24256/itj.v1i2.605